Vážení rodiče budoucích prvňáčků, vítáme Vás na stránkách naší školy

 

V této sekci jsou pro Vás připraveny informace o naší škole, vzdělávacím programu, výuce angličtiny od prvního ročníku a dalších aktivitách, které by Vás mohly zajímat před nástupem Vašeho dítěte k plnění povinné školní docházky.

 

Registraci a informace k zápisu získáte zde:   jakdoskoly.cz

 

Den otevřených dveří se bude konat v sobotu 22. března od  8:30. Letos jsme si nejen pro vás, ale i pro naše stávající rodiče a žáky připravili kromě setkání s vedením školy a prohlídky budovy i ochutnávku výuky, kterou si budete moci vyzkoušet na vlastní kůži. Detailnější informace o akci Sobota ve škole doplníme v nebližší době.

  

Co byste měli vědět o Základní škole Bílá

 

Naše škola se nachází v budově bývalého francouzského lycea v Bílé ulici v Dejvicích, která byla dokončena podle návrhu Jana Gillara v roce 1933. Tento skvost funkcionalistické architektury prošel v roce 2006 celkovou rekonstrukcí v nákladu 125 milionů korun. Zároveň probíhá výstavba zcela nové budovy v ulici Na Kocínce. Tato budova bude připravena k užívání v září 2026.

V současnosti je ve škole 27 tříd. Všechny třídy mají nyní své učebny v hlavní budově, kde je částečně prostorově oddělen I. a II. stupeň. 

 

Školní vzdělávací program

Naší prvořadou ambicí je proměnit školu v prostředí, kde se dětem s velmi různorodými vzdělávacími potřebami dostává nejen kvalitní a kvalifikované vzdělávací péče, ale kde se současně cítí bezpečně a spokojeně. Chceme každému žáku umožnit nalézt jeho individuální cestu k dosažení maximálního možného úspěchu. K žákům přistupujeme jako k osobnostem. V našem pojetí je škola místem, které žáky motivuje a podporuje k aktivnímu učení se. A to nikoli encyklopedickým vědomostem, ale pro život důležitým kompetencím učit se, řešit problémy a sociálním dovednostem.

Školní vzdělávací program CESTA K ÚSPĚCHU má za cíl vytvořit z naší školy místo aktivního a radostného poznávání, kde se plně respektuje individualita každého dítěte. Velký důraz je v programu kladen na výchovné působení školy, základem je partnerský vztah mezi žáky a učiteli i mezi učiteli a rodiči založený na vzájemném respektu. Školní vzdělávací program CESTA K ÚSPĚCHU je postaven na třech prioritách:

  • Kvalitní výuka cizích jazyků
  • Práce s výpočetní a komunikační technikou
  • Inkluzivní vzdělávání, tzn. vytváření podmínek pro talentované žáky i žáky s různým druhem postižení

 

Výuka jazyků

Jelikož jsme si dobře vědomi, že se v dnešním světě bez znalostí cizích jazyků neobejdeme, klademe na výuku jazyků velký důraz.

1. a 2. třídách nabízíme nad rámec našeho školního vzdělávacího programu výuku anglického jazyka (2hodiny týdně). Všechny hodiny jsou zařazeny do dopoledního rozvrhu a díky podpoře MČ Praha 6 je jejich cena, včetně výukových materiálů, snížena na 1 200 Kč na pololetí. Výuka probíhá tandemově (český učitel a rodilý mluvčí).

Od 3. třídy je povinná výuka angličtiny rozšířena o 1 vyučovací hodinu na 4 hodiny týdně ve všech třídách a ročnících. Z toho 1 hodinu vede rodilý mluvčí. Zájemci se navíc mohou přihlásit na odpolední kroužek s rodilým mluvčím. 

Na druhém stupni se k výuce angličtiny, která je ve všech třídách po 4 hodinách týdně, přidává povinně i druhý cizí jazyk. Ve třídách s intenzivní výukou jazyků se děti již od 6. ročníku učí francouzsky, německy nebo španělsky. Z těchto tří jazyků se na základě zájmu otevřou dva. Druhý cizí jazyk pak mají v každém ročníku po třech hodinách týdně. V těchto třídách máme rozhodnutím MŠMT povoleno vyučovat některé předměty učebního plánu v angličtině. V běžných třídách mají žáci druhý cizí jazyk v 7., 8. a 9. ročníku po dvou hodinách týdně

 

Další přednosti naší školy

Abychom zlepšili angličtinu našich žáků, zapojujeme se již pravidelně do mezinárodních projektů v rámci programu Erasmus. Očekáváme, že dlouhodobá práce na těchto projektech přispěje ke zlepšení komunikačních a prezentačních schopností nejen žáků, ale i učitelů. Pro naše žáky se těmito projekty otevírá cesta do Evropy, která by nikdy nemohla být takto poznána jen prostřednictvím tradiční výuky a učebnic.

Na škole pracuje školní psycholožka, speciální pedagogové a asistenti pedagoga, kteří  pomáhají žákům se specifickými poruchami zvládat obtíže v učení. 

Ve volném čase si naši žáci mohou vybrat z nabídky zájmových kroužků, které vedou hlavně učitelé školy. Dlouholetou tradici má školní pěvecký soubor Bělásek, kroužky keramiky i sportovní kroužky, které  využívají kromě dvou tělocvičen i vybudované školní hřiště.

Během všech přestávek mají děti volnost pohybu po celé budově školy. V případě příznivého počasí mohou především žáci I. stupně trávit velké přestávky na školní zahradě nebo na školním hřišti. O velké přestávce funguje školní bufet. Velice oblíbenou přestávkovou kratochvílí je hraní stolního tenis a stolního fotbálku.

Ke škole též patří školní družina, která je umístěna na vlastním prostorném oploceném pozemku, sousedícím se školou a stadionem Kotlářka, a částečně i v hlavní budově. Také v rámci školní družiny fungují jednotlivé kroužky (vaření, turistický, sportovní, výtvarný…), které mohou družinové děti navštěvovat bez dalších poplatků. Kapacita školní družiny dovoluje umístit všechny zájemce z 1.-3. ročníku, v případě volných míst navštěvují družinu i žáci čtvrtého ročníku.

Žáci v hlavní budově mají k dispozici uzamykatelné šatní skříňky.

Školní jídelna vaří denně tři jídla (jedno je vždy bezmasé), které si žáci mohou objednávat pomocí čipů v prostoru před jídelnou nebo přes internet z domova či z počítačové učebny.

Máme rádi sportovní a jiné akce. Na prvním stupni jezdíme na seznamovací kurzy, školy v přírodě, plavecké kurzy, některé třídy i na lyžáky. Na druhém stupni máme jeden lyžák pro každý ročník, navíc kromě sjezdování i s radostí běžkujeme, což už dávno není na školních kurzech samozřejmostí. Jazykové dovednosti pilují žáci na pobytových kurzech v zahraničí - jezdíme do Velké Británie, Německa a Francie. Dále nabízíme cyklistický kurz, turistický kurz, jednodenní i vícedenní výlety.

Řada akcí je určena i pro rodiče a přátelé školy: zahradní slavnost, předvánoční slavnost, sportovní i výtvarné soboty za školou a další.

 

Co má umět předškolák 

Co všechno by měl budoucí prvňáček ovládat? Je toho dost: schopnost skákat přes švihadlo či hrát oblíbenou „školku“ s míčem svědčí o zralosti hrubé motoriky. Pro dobře rozvinutou jemnou motoriku mluví zase obliba kreslení i schopnost zapnout si knoflík. Dítě by rovněž mělo umět správně držet tužku a nakreslit čáru, kruh či vlnovku.

Důležité je ale i rozvinuté zrakové vnímání včetně zrakové paměti. Tu dobře trénuje například pexeso či skládačky typu puzzle. Sluchové vnímání zase umožňuje odlišit jednotlivé hlásky ve slovech. Právě tyto schopnosti jsou základem budoucího čtení a psaní.

Budoucí prvňáček by také měl být schopen spočítat si svých deset autíček či panenek, aniž by některou z hraček vynechal. Má také vědět, že včera už bylo, kdežto zítra teprve bude.

Měl by umět říci jak se jmenuje a kde bydlí, a svými slovy převyprávět známou pohádku. Velmi důležitá je správná výslovnost.

Při nástupu do první třídy má dítě rovněž umět pozdravit a vědět, že dospělým se vyká. Neměl by se bát dospělých ale ani svých vrstevníků, měl by s nimi umět spolupracovat a navazovat přátelské vztahy. Dítě by se mělo také umět samo obléknout, jíst příborem a udržovat pořádek ve svých věcech. Pokud dokáže obstarat drobný nákup, vyřídit vzkaz a vědět jakou tramvají se dostane domů, tím lépe.